2014. március 17., hétfő

Visszataszítóan klinikai 1.

Belecsapok egyszerűen a közepébe! Mi másról is írhatnék egy ekkora (nem is számolom milyen hosszú) kihagyás után, hogy mit tapasztaltam egy-egy váratlan kellemetlen betegség miatt a német egészségügyben.
Még tavaly tavasszal valami egészen furát tapasztaltam egy reggeli félkómás bebútoláskor: mint ha villám csapott volna a bal kezembe. Nem fájdalom, nem kattanás, nem roppanás, hanem valami egészen más, szokatlan és kellemetlen érzés. Először ügyet sem vetettem rá, gondoltam elfeküdtem vagy valami hasonló. Rengeteget pakolok, teszek-veszek a pékségben, lehet kicsit sok volt. Abban bíztam, hogy ez csak egy egyszeri dolog, de a gronaui kiruccanáskor is eljött, majd (először) csak  reggel és később „rossz” mozdulatkor nap közben is. Kezdtem aggódni, talán csak egy egyszerű gyulladás, de biztos nem komoly. Az ember persze nem nyugszik, hiszen itt van az internet! A hipohonderek enciklopédiája! Éljen az öndiagnózis! Ennek alapján a dr. jur. mellé még befér egy dr. google med. is a nevem elé. Oké, valószínűleg pattanó ujjam van, amit jobb megmutatni szakembernek. Nyár elején rászántam magamat és egyenesen egy kézsebész szakorvoshoz fordultam a közelben. Egy egész háztömb csak ortopédiai és plasztikai szakrendelésnek. Kissé furán kezeltek már a bejelentkezésnél is, mert időpontot kellett volna kérni (persze ez koránt sem meglepő az otthoni tapasztalatok alapján) de nélküle is „szívesen” látnak. Kezembe nyomott a török asszisztenscsaj egy végeláthatatlan listát néhány számomra ismeretlen betegségnévvel, hogy töltsem ki amíg várok. Furán mozdultak a szemöldökei amikor kiderült ,hogy egy szimpla háziorvosom sem volt (Bocsánat, hogy amióta bajor földön tartózkodom, nem rohanok hetente minden köhögés után dokihoz!) Nagyjából fél óra múlva flegmán szólítóttak (természetesen Herr FiCSere voltam…). Beültettek egy vizsgálóba, és egy ápolónő kifaggatott hogy mit tapasztaltam. Látszólag rutin probléma, nem kapott szívrohamot senki. Ez talán jó jel. Egyszer csak betoppan egy középkorú torzomborz orvos, be se mutatkozik, nekiesik a kezemnek, kéri hogy produkáljam a tünetet. Amikor hajlítás után kinyútottam a kisujjamat, akkor egy görcsös érzés után hirtelen „ugrott” egyet az ujjam. A tünet látványos kívülről és baromi „kellemesen” érezhető belülről is. A pasas morgott egyet, aztán minden kertelés nélkül közölte, hogy ebből szike lesz három hét betegszabadsággal. Mit mondjak, nem erre számítottam. Gondoltam elnyammoghatok két levél lórúgásnyi gyulladáscsökkentőt vagy benyomnak pár ampullányi folyadékot egy zsákvarrótűvel, kapok egy tockost és mehetek a dolgomra. Azonnal az ugrott be, hogy nekem azért még kell az a baj kisujj némi zenéléshez vagy valami olyasmihez ami egy zongora ill. fuvola megszólaltatásával kapcsolatos „Nem kötelező nálunk műttetnie magát, van internet, kereshet szimpatikus vagy megfelelő praxíst.” Már önmagában az sem volt bizalomgerjesztő hogy arra sem méltatott hogy megtudjam hogy hívják, másrészt MÁRIS elpasszol másnak. Persze, egy egyszerű sztk-páciens nem hoz sokat a konyhára. Köszöntem és elhúztam a csíkot. Legalább tudtam mi a teendő. Nyár közepe volt. Mit tegyek? Hova? Mikor? Kihez? Szabadságra akartam menni. Tíz hónapja nem láttam otthoniakat Gronaut kivéve. Kezdetét vette a szokásos jól ismert Fici-dilemmázik-és-szenved-és-élvezi-a-kétséget-műsör, ami bevallom őszintén engem is idegesít, de képtelen vagyok levetkőzni. Végül hazamentem, megvártam amíg beköszönt az ősz és mindenki kinyaralja magát. Nem akartam több ilyen puccosabb rendelőbe menni, gondoltam hogy a kórházzal nem nyúlhatok mellé. Futószalagon mennek az emberek és egy rutinbeavatkozással nem lehet sok baj. Fel is hívtam a kézsebészeti ambulanciát, hogy időpontot kérjek. Olyan régi filmes félreértéshez hasonlítanám az egész helyzetet, és ezt nem csak a jóféle bajoros tájszólásra értem. Először is pattanó ujj.- Rendben. Ki vizsgált? -Fain, nevet nem tudok, mert annyira se méltatott, hogy bemutatkozzon. Nagy nehezen körülírom, hogy milyen utca (a házszámot persze nem tudtam fejből). Ja, hogy szakorvos-e? Nyilván! Miért nem ezt kérdezted?- Beutaló kell. -Honnan?- A szakorvostól. Időpont csak október 7-én egy hónap múlva (sajnálattal közli). -Nem baj (még meg is lepődtem, hogy ennyire hamar). Vissza a nyári szakorvoshoz. Ugyanaz a „kedves” asszisztens. Kell a beutaló. Miért? Csak, kórházban műtenek. Miért? Mert azt akarom… Jogom van hozzá nem? De nálunk is lehet. -Akkor is!- (Flegmán telefonál) Nem kell beutaló, ambuláns műtét. -De kell, külön szóltak, hogy ez új rendelet. -(Megint telefonál) Kijön a papír a nyomtatóból, orvosnak be. Pecsét, kaparás, vissza. „Ráírtam, hogy kívánságra utaltuk be, ennyi elmehet!” Na igen, nem tejel a beteg, akkor fel is fordulhat. Teltek a hetek. Be is jelentettem mindenkinek a munkahelyemen hogy 7-étől felejtsenek el, mert nem leszek jó darabig. Amúgy is mindenkivel tele volt a’. Éljen a potyaszabadság, a pékség meg mehet oda ahova én gondolom, legalább kereshetek másik munkát (azóta sincs…)! Fura volt, még meg is köszönték, hogy előre szólok. Eljött a nap. Izával elmentünk a város túlsó végében lévő déli klinikába. Hajnali kelés, némi izgalommal, mert már úgy készültem, hogy a kés alá megyek. Szokásos kórházi útvesztő, pedig mindenféle digitális meg táccsszkrínes tájékoztatás is van. Túl egyszerű lenne egyszerű alapterületű épületekben gyógyítani nem? Nekik KELL a hatszög alakú üvegezett belső udvar és a milló irányba induló kis sikátor, amelyek még csak véletlenül sem derékszögben záródnak. Persze a tájékoztató szerinti helyre érkezve már az egész másképp néz ki a helyzet és mások a feliratok. Először a kézsebészeti osztályon egy orosz takarítónő igazított útba egy egyszerű intéssel, eljutottam egy ambulanciára. Ötpercnyi várakozás után kiderült, hogy ez egészen más. Negyed óra alatt megtaláltuk a célt. Odasunnyogok a betegfelvételhez, a beutalót lobogtatva. Vonalkódja van? -Milyen vonalkód?- Amit lent kapott. -Ja, hogy kellett volna?...És hol? -Rögtön a bejáratnál balra, menjen vissza. Még jó hogy erről elfelejtettek tájékoztatni telefonon, én meg jó magyar szokás szerint már az ambulancián zörgetem az ajtót. Vissza a bejárathoz. Portaszolgálathoz hasonló betegfelvétel. Sorszámhúzás (Meglepő, nem igaz?) Pár perc után bementem. Szokásos adatfelvétel. A születési helynél bajba került a bige a Békéscsaba szó helyes betűzésével. Neki kellett a beutaló! Telefonszám, elérhető hozzátartozó/ismerős telefonszáma. Nyomtatás: egy A4-es lapon az alapadataimat tartalmazó vonalkódos matricák. (Szóval ezt követelték fent!) Vissza az útvesztőbe, de ezúttal a helyes irányban. Rendben van minden, fáradjak ki. Kifáradtam (minden tekintetben). Iza már itt elég nyűgös volt. Negyed óra múlva szólítottak bentről. Egy nagyon szimpatikus fiatal doktornő állt (!!!) a vizsgáló ajtajában, határozott kézfogás mellett bemutatkozott és hellyel kínált. Minden részletet kitárgyaltunk, elmagyarázott mindent, ami az elváltozással kapcsolatos. Gyakorlatilag egy índuzzanat miatt nem mozog az ujj rendesen, és ördögi körként további gyulladást okoz, ami idővel lehetetlenné teszi a kéz használatát. A műtét indokolt. A zenélést nem befolyásolja, folytathatom. Időpontkérdés. Na, én meg naivan azt hittem, hogy máris nyúlnak a kisbaltáért és *chop off*.  Egy magyar kórházban egy beutaló alapján már valószínűleg egy fél spulni damilt hímeztek volna belém mielőtt háromig számoltam volna, anélkül hogy bárki megkérdezte volna, mi is a panaszom. A műtét két hét múlva lesz. Kézfogás. „Csűsz ádé, ghe!” Egyrészt jó, hogy biztosak akarnak lenni, másfelől fura az, hogy a jobb kéz nem tudja mit csinál a bal. Tipikus német logika. Mindent csak az igazolás igazolásának az igazolásával lehet intézni. Elment az egész procedúrával fél nap. Adtam egy jó nagy pofont egy adag ürüléknek, plusz pont, hogy Izának is elcsesztem a szabadnapját. A kórházból hazafelé útba ejtettem a pékséget és közöltem, hogy azért még két hétig jönnék melózni. Kellemetlen helyzet volt, mert újra kellett szervezni a munkarendet, és persze már készültem az édes semmittevésre.
Kétheti folyamatos nyavalygással töltött munka után ismét a klinikába vettük az irányt. A helyzet már szó szerint élesben ment. Hajnali érkezés. Rutinosan a portánál lévő betegfelvételre vettem az irányt. Újabb matricaadag. A kisműtéti központba irányítottak. Újabb faggatózás. Alapadataimat kérdezték. –Ott van a matricán. – Azért kérdezzük, hogy biztosak legyünk.- (Ja, mert csak úgy valaki passzióból beugrik más helyett a műtőbe nem igaz?). Váróterem. Fél óra. Én jövök. Beküldtek a női öltözőbe, mert csak az volt szabad. Alsónadrágig vetkőzés. Frottírköpeny és csúszásgátlós (Heeh???) zokni, és a csábos fejre húzható gumis teszkósszatyor. Az öltözőkulcs egy hatalmas fagolyón lógott, ami semmilyen zsebben nem fér el. Eltették a pult alatt. Stefi nővér vett kezelésbe. Igazán rokonszenves hölgy volt, mosolygó szemekkel. Műtő. Vetkőzés. Asztalra fekvés. Meleg takaró. Az egész karom fertőtlenítése egy liter alkohollal. Könyöktámasz. Megjön az orvos. A fejem mögött állt, és szemüveg se volt rajtam. Nem igazán láttam, de fiatal volt és határozott. Gyors tüneti ellenőrzés, nehogy az egészséges kezemet stoppolja be. Más nem kattog?- Nem. –Jó, mert most minden el lehet intézni egy kalap alatt! (Micsoda kedvesség nem igaz?). Érzéstelenítés (talán a legrosszabb az egészben). Vágás-faragás, amiből csak a rángatásokat érzem. Fura fejeket vágok. Stefi azt hitte fáj. Nem fájt, csak kellemetlen. Stefi kérdezgetett, hogy elterelje a figyelmemet. Honnan jöttem, mit csinálok stb. Mikor összevarrtak, rácsapott a jobb vállamra és röhögve közölte, hogy túléltem. Leszedték a takarást a kezemről, természetesen ingyen szőrtelenítéssel. Stefi rám aggatta a köpenyt, öltözőbe vissza. Óvatos öltözködés a boxkesztyűnyi kötéssel. Iza a váróban. A pultos nővér utánam hoz minden szükséges papírt a másnapi kontroll időpontjával és az igazolással és egy adag gyógyszerrel, péksüteménnyel kínál. Erre sem számítottam. Irány haza. Mindent előkészítettem. Pihenés és olvasás napokig! Éljen!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése